مداخله در بحرانهفت مرحله ایرابرتز یکی از برنامههای جامع و کاربردی در زمینه اقداماتی است که میتوان در شرایط بحرانی انجام داد. همه افراد در زندگی خود در شرایط بحرانی قرار گرفته و واکنشهای مختلفی از خود نشان میدهند. پس در واقع میتوان گفت که بروز بحران اجتناب ناپذیر بوده و نمیتوان جلوی آن را گرفت؛ اما با انجام اقداماتی میتوان از خود در مقابل آسیبهای ناشی از آن محافظت نمود. از این رو رابرتز در سال 2005 برنامهای در این زمینه طراحی کرده که در شرایط مختلفی کاربرد دارد. اما افراد نمیتوانند برای خودشان از این برنامه استفاده کرده و بهتر است حتما از یک روانشناس در این زمینه کمک بگیرند. برای دریافت مشاوره تلفنی کلیک نمایید.
فهرست مطالب
- منظور از مداخله در بحرانچیست؟
- مراحل ارزیابی وضعیت بحرانی
- روشهای مختلف مداخله در بحران
- راههای
مداخله در بحرانهفت مرحلهای رابرتز
- برنامه ریزی برای هدایت روند ارزیابی
- سازگاری ایجاد کردن و تسریع ارتباط | مداخله در بحرانهفت مرحلهای رابرتز
- تشخیص دادن مشکلات اصلی
- پذیرش و کنارآمدن با احساسات و هیجانات | مداخله در بحرانهفت مرحلهای رابرتز
- شناسایی و به کارگیری نیروها و منابع پیرامون آن
- ارزیابی و پیگیری برنامه | مداخله در بحرانهفت مرحلهای رابرتز
-
منظور ازراهکارهای عملیاتی چیست؟
- سخن پایانی
برای دریافت مشاوره در زمینه مداخله در بحرانمیتوانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفنهای ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.
منظور از مداخله در بحرانچیست؟
اما در ابتدا باید معنای دقیق مداخله در بحرانرا متوجه شده و حتی روش انجام آن را یاد بگیریم. در برخی موارد افراد به این دلیل که تعریف درستی از شرایط بحرانی ندارند؛ نمیتوانند در این شرایط واکنش درستی از خود نشان داده و رفتاری مناسب داشته باشند. مداخله در بحرانشامل کمک فرد یا گروهی برای حل مشکل فعلی و ناگهانی است که در مدت زمان کوتاه فشار زیادی به افراد از لحاظ روانی وارد میکند. پس بحران بر یک موقعیت فوری متمرکز است و نه اختلالات طولانی مدت و موقعیتهای تثبیت شده. در این شرایط است که توانایی افراد مشخص شده و باید از مهارتهای مختلف خود استفاده نمایند. در چنین شرایطی اطرافیان بهتر است هرکاری از دست شان برمیآید انجام داده و منتظر درخواست نباشند. حتما مقاله قصد خودکشی دارم را مطالعه نمایید.
مراحل ارزیابی وضعیت بحرانی
برای استفاده از روش مداخله در بحرانرابرتز و یا به طور کلی کمک کردن در این شرایط، در ابتدا باید بتوانید وضعیت را به درستی ارزیابی کنید. این موضوع سلسله مراتبی دارد که باید بسیار محتاطانه و اصولی پیش روید. سه مرحلهای که برای ارزیابی شرایط بحرانی در نظر گرفته میشود؛ شامل موارد زیر هستند. برای آشنایی بیشتر با روشهای پیشگیری از خودکشی کلیک نمایید.
در اولین مرحله ارزیابی تیراژ انجام شده به این معنا که وضعیت فرد و رویکرد درمانی مناسب برای او انتخاب میشود. تیراژ در اینجا به این معناست که اولویت با افرادی است که بیشترین آسیب را دیده اند.
در مرحله دوم اطلاعات کلی در مورد تجربیات افراد از بحرانی که پشت سر گذرانده اند مورد بررسی قرار گرفته و جمع آوری میشود.
سومین و آخرین مرحله، ارزیابی اجتماعی و فرهنگی است که در راستای اندازه گیری استرس افراد، مشکل، موقعیت و شدت دوره بحران صورت میگیرد.
روشهای مختلف مداخله در بحران
علاوه بر روش مداخله در بحرانهفت مرحلهای رابرتز ، روشهای دیگری نیز در این زمینه وجود دارند که افراد باید با توجه به شرایط بحرانی و افراد بهترین روش را انتخاب نمایند. سه مدل جامعی که در بیشتر موارد تاثیرگذار هستند؛ شامل موارد زیر میباشند.
- مدل مداخله در بحرانهفت مرحلهای رابرتز
- مدل SAFER-R
- ده مرحله مدیریت استرس تروماتیک حاد
راههای مداخله در بحرانهفت مرحلهای رابرتز
مدل مداخله در بحرانهفت مرحلهای رابرتز بر اساس روش ACT طراحی شده و در بیشتر موارد برای پیشگیری از خودکشی و یا درمان عارضههای ناشی از آن مورد استفاده قرار میگیرد. در این قسمت به توضیح این مراحل میپردازیم. برای اطلاع از راههای مدیریت بحران کلیک نمایید.
برنامه ریزی برای هدایت روند ارزیابی
اولین مرحله در مداخله در بحرانهفت مرحلهای رابرتز ، برنامه ریزی برای هدایت روند ارزیابی است. در این مرحله مشاور باید میزان عمق بحران، هیجانات مراجعین، نیازهای روانی فرد و حتی محرکهای خطرساز را شناسایی کرده و با توجه به آنها به فرد کمک کند.
سازگاری ایجاد کردن و تسریع ارتباط | مداخله در بحرانهفت مرحلهای رابرتز
هدف اصلی این مرحله در مراحل مداخله در بحرانهفت مرحلهای رابرتز ، برقراری ارتباط درست و سالم با فردی است که در بحران است. چرا که در صورت برقراری یک ارتباط درست، فرایند پیشگیری و درمان نیز تسریع شده و به طور کلی همه چیز راحت تر پیش خواهد رفت.
تشخیص دادن مشکلات اصلی
یکی دیگر از مراحل مداخله در بحرانهفت مرحلهای رابرتز، تشخیص مشکل است که در آن مشاور باید به مراجع کمک کند تا مشکل اصلی را شناسایی کرده و بر آن تمرکز کنند. برای پیدا کردن یک راهکار مناسب افراد باید در ابتدا بتوانند مشکل خود را به درستی شناسایی کنند.
پذیرش و کنارآمدن با احساسات و هیجانات | مداخله در بحرانهفت مرحلهای رابرتز
از اقدامات مهم دیگری که در مراحل مداخله در بحرانهفت مرحلهای رابرتز ، پذیرش و کنارآمدن با احساسات و هیجانات است. زمانی که افراد بتوانند احساسات و هیجانات خود را بشناسند؛ واکنش درست تری نسبت به آنها نشان داده و به طور کلی روش مقابله با آنها نیز راحت تر خواهد شد. در این زمینه مشاور به مراجع کمک میکند تا به خوبی در این مورد فکر کرده و حتی موقعیتهایی که منجر به بروز این احساسات میشوند را نیز شناسایی کند.
شناسایی و به کارگیری نیروها و منابع پیرامون آن
در این مرحله مشاور باید تلاش کند تا نیروها و منابعی را برای مراجع پیدا کند؛ که کمک کننده هستند. چرا که فردی که در بحران قرار دارد؛ نمیتواند به درستی فکر کرده و یا حتی از این منابع حمایتی استفاده نماید. منابع کمکی که در این شرایط مورد استفاده قرار میگیرند؛ شامل موارد زیر هستند.
- سیستمهای حمایتی مانند منابع انسانی
- آموزش به افراد در جهت کنارآمدن با شرایط بحرانی
- آموزش الگوی تفکر مثبت برای کاهش استرس و اضطراب
- اجرائی کردن نقشه عملیاتی و طرح ریزی
فراموش نکنید که اجرائی شدن این راهبردها و تاثیر آنها تا حد زیادی به درگیر شدن مراجع در این برنامه دارد. از این رو خود مراجع در این زمینه نقش اساسی بازی میکند. اما متخصص نیز باید در این مورد اهداف کوتاه مدت و بلند مدت داشته و به صورت مداوم میزان پیشرفت مراجعه خود را پیگیری نماید.
ارزیابی و پیگیری برنامه | مداخله در بحرانهفت مرحلهای رابرتز
زمانی که تمام مراحل بالا اجرا شده و مراجع با تمام آنها سازگاری پیدا کرد؛ متخصص باید به بقا جسمی، بقا روانی و تاثیرات این روشها بر زندگی شخصی و اجتماعی افراد توجه داشته و این موارد را مورد بررسی نمایند.
منظور ازراهکارهای عملیاتی چیست؟
منظور ازراهکارهای عملیاتی در حوزه مددکاری اجتماعی استفاده از شیوه حل مسئله است. راهکارهای عملیاتی خود حوزه گستردهای را در برگرفته و باید بسیار در مورد آن محتاط بود. چرا که گاهی انجام کوچک ترین اقدام اشتباهی منجر به پیامدهای خطرناکی میشود. برخی از موضوعاتی که در این راستا باید به آنها توجه شود؛ شامل موارد زیر هستند.
🔽کسب شناخت در مورد فاجعه و تعیین حدود آن
🔽شناخت دقیق مشکلات روانی و اجتماعی و اولویت بندی کردن
🔽تعیین اهداف عملیاتی بر اساس نوع مشکل
🔽استراتژیهای عملیاتی برای بحرانهای احتمالی
🔽اجرای طرحهای مداخلاتی
🔽نظارت بر انجام این طرحها
🔽ارزیابی کردن
سخن پایانی
فراموش نکنید که استفاده از مداخله در بحرانهفت مرحلهای رابرتز نیاز به تخصص و مهارت در این زمینه داشته و افراد عادی به راحتی نمیتوانند از آن استفاده کنند. از این رو حتی اگر با این طرح آشنایی دارید؛ برای بهره گیری از آن از مشاور کمک گرفته و با او مشورت نمایید.
برای دریافت مشاوره در زمینه مداخله در بحرانمیتوانید در هر زمان از روز برای مشاوره تلفنی با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفنهای ثابت شهری با شماره 9099070354 تماس بگیرید.
سوالات متداول
مداخله در بحرانچیست و چه زمانی لازم است؟
مداخله در بحرانبه مجموعه اقدامات فوری و سازمانیافتهای گفته میشود که برای کمک به افراد در مواجهه با شرایط بحرانی مانند حوادث ناگوار، از دست دادن عزیزان، یا تجربیات آسیبزا انجام میشود. این مداخله زمانی لازم است که فرد نتواند به تنهایی با بحران کنار بیاید و نیاز به حمایت حرفهای برای کاهش فشار روانی و جلوگیری از عواقب طولانیمدت داشته باشد.
چه کسانی میتوانند در مداخله بحران مشارکت کنند؟
مداخله در بحرانمعمولاً توسط متخصصان آموزشدیده مانند روانشناسان، مشاوران، مددکاران اجتماعی، یا تیمهای اورژانس روانی انجام میشود. با این حال، افرادی که در اطراف فرد بحرانزده هستند (مانند خانواده، دوستان، یا همکاران) نیز میتوانند با ارائه حمایت عاطفی اولیه و ارتباط برقرار کردن با متخصصان، نقش مهمیدر این فرآیند ایفا کنند.