تعویق انداختن کارها و اهمال کاریخیلی اوقات ریشه در ناخودآگاه شما دارد. ترس از شکست، احساس ناکارآمدی، کمال گرایی و … از جمله عوامل ذهنی هستند که اجازه نمیدهند کارها رابه موقع انجام دهید. مهم نیست چه اندازه منظم و متعهد هستید. به احتمال زیاد متوجه شدهاید که ممکن است گاهی ساعتها درگیر کارهای بیاهمیت بوده باشید، در حالی که باید آن زمان را صرف کارهای مهمتری میکردید. بنابراین تعلل در انجام کار، به عنوان یک شکست خود تنظیمیشناخته میشود که منجر به عملکرد ضعیف و کاهش رفاه خواهد شد. طبق تحقیقات به عمل آمده، مردان بیشتر از زنان کارها رابه تعویق میاندازند. در دهههای اخیر تحقیقات قابل توجهی در خصوص علل و پیامدهای به تعویق انداختن کارها در جنبههای مختلف زندگی انجام شده است که در ادامه توضیحات بیشتری دادهایم.
فهرست مطالب
- تعویق انداختن کارها و اهمال کاری
- چرا
کارها راعقب میاندازیم؟
- علل اصلی به تعویق انداختن کارها و اهمال کاری
- مواردی که منجر به تعویق انداختن کارها میشوند
- چگونه در کارهایمان اهمال کاری نکنیم؟
- پیامدهای ناشی از به تعویق انداختن کارها
- پیشگیری از اهمال کاری
- روانشناس چه کمکی در جلوگیری از اهمال کاری میکند؟
- سخن پایانی
برای دریافت مشاوره در زمینه راههای جلوگیری از به تعویق انداختن کارها و اهمال کاری میتوانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفنهای ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.
تعویق انداختن کارها و اهمال کاری
تعویق انداختن کارها یک مشکل رایج است که به نوعی میتواند باعث بروز مشکلات مختلفی مثل از دست دادن فرصتها، افزایش استرس، درگیریهای ذهنی، نارضایتی و… شود. در بیشتر موارد به تعویق انداختن کار آنچنان مشکل جدی نیست. این یک گرایش رایج است که اکثر مردم در برخی مواقع تحت شرایطی تسلیم آن میشوند.
یکی از بزرگترین عوامل موثر در به تعویق انداختن کارها این است که ما باید برای انجام یک کار در هر ساعتی از شبانه روز، انگیزه کافی داشته باشیم. واقعیت امر این است که اگر منتظر بمانید تا شرایط مناسبی برای انجام دادن برخی از کارها به خصوص کارهایی که علاقهای به انجام آن ندارید برایتان فراهم شود، متوجه خواهید شد که زمان مناسب هرگز فرا نمیرسد. به تعویق انداختن کار میتواند تاثیر عمدهای بر شغل، تحصیلات، نمرات و زندگی شما داشته باشد. برای آشنایی با روش زندگی افراد موفق کلیک کنید.
چرا کارها راعقب میاندازیم؟
افراد به دلایل مختلفی تمایل به تعویق انداختن کارهایشان دارند. به عنوان مثال برخی از افراد به دلیل احساس استرس و ترس در مورد انجام کاری، آن را به تعویق میاندازند. بنابراین از فکر کردن در مورد آن اجتناب میکنند که همین باعث میشود بیش از حد نگران باشند و ذهنشان مدام درگیر باشد.
یا برخی از افراد به دلیل اینکه تحت تاثیر وسوسههای دیجیتالی مثل رسانههای اجتماعی قرار میگیرند، کار را به تعویق میاندازند و در برخی مواقع فراموش میکنند که کاری مهم تر دارند تا زمانی که با یک فشار، وظیفه اصلی خود را به یاد بیاورند. با این وجود موارد زیادی تعیین کننده علل این مشکل است که در ادامه به برخی از مهم ترین آنها پرداخته ایم.
علل اصلی به تعویق انداختن کارها و اهمال کاری
دلیل اصلی به تعویق انداختن کارها ، تمایل بیشتر افراد به تاخیر به طورغیر منطقی، نسبت به میل آنها برای عمل کردن است. این امرعموماً به این دلیل اتفاق میافتد که انگیزه آنها با مسائلی مانند خستگی و تأخیر در نتایج، تضعیف میشود و ترجیح میدهند برای کسب احساس بهتر در کوتاه مدت، با مسائل عاطفی مانند اضطراب و ترس مخالفت کنند. به طور خاص، انگیزه نشان دهنده این است که افراد با چه قدرتی شروع به اقدام خواهند کرد.
این موضوع در درجه اول به خود کنترلی بستگی دارد که تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار میگیرد. مسائلی مانند خستگی و تأخیر در نتایج میتواند بر روی خودکنترلی و انگیزه تداخل ایجاد کند و در نتیجه باعث کاهش میل افراد به اقدام شود.
مواردی که منجر به تعویق انداختن کارها میشوند
موارد نام برده شده در زیر، موارد کلیدی است که میتواند منجر به تعویق انداختن کارها شود.
1_ بیزاری از کار، کاری که برایتان خسته کننده است و علاقهای به انجام آن ندارید
2_احساس اضطراب و ترس. نگرانی از مورد انتقاد قرار گرفتن نسبت به کارتان و یا نتیجه کارتان
3_ احساس سردرگمی. به دلیل داشتن کارهای زیاد در طول روز نمیدانید از کدام شروع کنید.
4_ نداشتن انگیزه لازم. انتظار کمیبرای دستیابی به نتایج خوب دارید و عملا انجام آن کار را بی ارزش میدانید.
5_ اهداف انتزاعی داشتن. به این معنا که اهدافتان واضح و روشن نیستند و به خوبی تعریف نشده اند.
6_ محیط مشکل ساز که پر از عوامل حواس پرتی و تاثیرات منفی است.
چگونه در کارهایمان اهمال کاری نکنیم؟
در اینجا چند نکته برای جلوگیری از به تعویق انداختن کارها وجود دارد که میتواند به شما کمک زیادی در حل مشکلتان بکند.
1_ تعداد تصمیماتی را که باید در طول یک روز بگیرید کاهش دهید. هر تصمیمیکه میگیرید یک پیامدی دارد. با گرفتن تصمیمات زیاد، بخش زیادی از انرژی خود را صرف فکر کردن در مورد اینکه چه کاری باید انجام دهید و چه کاری نباید انجام دهید تلف میکنید.
2_ یاد بگیرید چگونه تمرکز خود را افزایش دهید. تغییر تمرکز خود به چیزی که ذهن شما آن را انجام پذیر میداند، باعث ایجاد تفاوت میشود. برای تمرکز روی آنها حتما برای حذف کارهای بیهوده کلیک کنید.
3_ علائمیرا که باعث عادات به تعویق انداختن کارهای شما میشوند را حذف کنید. هر گونه حواس پرتی احتمالی را از محیط کارتان دور کنید.
4_ اهداف مشخص و واقع بینانه تعیین کنید. از تکنیکهای مدیریت زمان استفاده کنید و تمرکزتان را افزایش دهید.
5- از یک متخصص روانشناسیبرای یافتن ریشههای به تعویق انداختن کارهایتان استفاده کنید.
6- درباره راههای رسیدن به موفقیت در زندگی بخوانید.
پیامدهای ناشی از به تعویق انداختن کارها
شاید تصور کنید افرادی که کارهای خود را به تعویق میاندازند؛ اصلا اهمیتی به پیامدهای آن نداده و بیخیال هستند. در صورتی که خود آنها هم میدانند که در حال از دست دادن چیز بزرگ تری در زندگی خود هستند. آنها با به تعویق انداختن کارها دچار چنین حالاتی میشوند.
- تجربه استرس و اضطراب
- افسوس و حسرت خوردن
- از دست دادن اعتبار
- محرومیت از پیشرفت
- عدم تمرکز روی پیشرفت خود
پیشگیری از اهمال کاری
با اینکه تغییر الگوی رفتاری و عوض کردن عادتها کار دشواری است. اما با استفاده از روشهایی میتوان بر این موضوع غلبه کرد. در واقع به تعویق انداختن کارها از اهمال کاری نشات گرفته و چنین افرادی همواره کارهای خود را پشت گوش میاندازند. اما برای اینکه از اهمال کار شدن پیشگیری کنید؛ میتوانید چنین اقداماتی را انجام دهید.
تقسیم کارها به وظایف کوچک تر
برای خود ددلاین تعیین کنید
محیط خود را تغییر دهید
تغییر دوستان و معاشرین
تجدید نظر کردن در اهداف خود
محدودیت گذاشتن برای خود
از جایی شروع کنید؛ فقط انجام دهید
روانشناس چه کمکی در جلوگیری از اهمال کاری میکند؟
هر رفتار و گفتاری که داریم ریشه در شناختها و باورهایمان دارد. پس اگر نمیتوانیم برای رسیدن به اهداف مان قدمهای ثابت و پایداری برداریم، حتما باید علت آن را در خود و ذهنمان جستجو کنیم. متخصصین روانشناسی به شما کمک میکنند تا با بررسی همه جانبه زندگی تان، ابتدا موانع را شناسایی کرده و سپس قدرت مقابله با آنها را به دست آورید. به تعویق انداختن کارها در واقع نوعی دفاع ذهنی شماست تا از ترسهای تان دور بمانید. برای پاسخ به سوالات و حضور در جلسههای رواندرمانی با شمارههای درج شده تماس گرفته و یا برای رزرو وقت مشاوره فردی کلیک کنید.
سخن پایانی
برای همه ما پیش آمده است که به دلایل مختلف، انجام کارهای خود را به وقت دیگری موکول کنیم. اما این موضوع با اهمال کاری و به تعویق انداختن کارها به طور متناوب، متفاوت است. به همین دلیل اگر مدتی است که به طور مدام در انجام کارهای خود اهمال کاری میکنید؛ بهتر است حتما علاوه بر استفاده از روشهای بالا، از یک متخصص نیز کمک بگیرید.
برای دریافت مشاوره در زمینه راههای جلوگیری از به تعویق انداختن کارها و اهمال کاری میتوانید در ساعت از روز برای مشاوره تلفنی از طریق شماره 02191002360 و یا از طریق تلفنهای ثابت شهری با شماره 9099070354 با برترین متخصصان در مرکز مشاوره روانشناسی ذهن نو تماس حاصل نمایید.
منبع: علت به تعویق انداختن کارها و راههای جلوگیری از اهمال کاری